Poprzedni wpis
Od kilku lat WordPress jest numerem jeden w rankingu najbardziej popularnych CMSów. Mimo to nawet przez osoby związane z IT często bardziej kojarzony jest z małymi „stronkami” firmowymi, personalnymi blogami i innymi „prostymi stronami”. We wpisie pokazujemy kilka znanych marek których portale opierają się właśnie na WordPressie.
Poczty Polskiej przedstawiać nie trzeba ale wiedzieliście że ich główny portal wspiera WordPress? Nie wierzycie? Sprawdźcie sami: https://www.poczta-polska.pl/wp-json/
Co prawda strona nie wygląda najlepiej jednakże do szybkości działania ciężko mieć zastrzeżenia. Strona główna ładuje się ok 2.5sek
Według danych z SemStorm strona Poczty Polskiej ma przeszło 2mln unikalnych użytkowników miesięcznie. Jeśli ta liczba robi na Was wrażenie to koniecznie sprawdźcie kolejną pozycję.
Antyweb jest jednym z najpopularniejszych portali technologicznych w Polsce. W przypadku tej strony WordPress obsługuje 6 milionów użytkowników miesięcznie. Czas wczytywania strony wg. naszych testów to ok. 1.5sek.
Częstym argumentem przeciwko WordPressowi jest opinia o jego problemach w przypadku większego ruchu. Wszystko jest jednak kwestią dobrej optymalizacji, umiarkowaniu w używaniu wtyczek oraz dobraniu odpowiedniego motywu. Wybierając „gotowiec” możemy zaoszczędzić na kosztach stworzenia strony internetowej – takie rozwiązanie w zupełności wystarczy gdy spodziewamy się niewielkiego ruchu. Zakładając jednak sklep internetowy lub inny portal nastawiony na zyskanie jak największego ruchu, wybranie gotowego motywu używającego „buildery” jest rozwiązaniem krótkotrwałym. Motyw generujący ponad 300 zapytań przy odwiedzeniu strony głównej szybko zacznie przeciążać serwer i wykorzystywać wszystkie dostępne zasoby. Zmusi nas to wówczas to wykupienia mocniejszego serwera lub zlecenia przepisania strony od nowa.
DHL Express to kolejny przykład na wykorzystanie WordPressa jako CMS w dużej firmie. Nie jest to jednak strona blogowa, ale zaawansowany portal z wieloma funkcjonalnościami „nietypowymi” dla WordPressa. Użytkownik może sprawdzić status swojej przesyłki, wycenić zlecenie kurierskie oraz zamówić usługę. Ponadto każdy użytkownik może założyć konto i obsługiwać je poprzez panel klienta.
Kolejnym przykładem na sprawnie działającą stronę na WordPressie, której ruch przekracza 1 mln użytkowników jest strona główna Uniwersytetu Warszawskiego. Mamy tutaj do czynienia z motywem stworzonym pod wymagania właściciela strony bez używania zbędnych wtyczek i builderów. Łączna liczba zapytań generowanych po odwiedzeniu strony głównej to 87. Warto zwrócić uwagę na brak pełnej optymalizacji strony – pliki css i js nie są zminifikowane ani połączone. Pomimo tego strona ładuje się sprawnie a liczba zapytań jest trzykrotnie mniejsza od standardowej strony na gotowym motywie, np. Divi (o problemach z tym motywem możecie przeczytań w innm naszym artykule – Optymalizacja strony na WordPressie).
Microsoft jakiś już czas temu zmigrował sporo swoich stron informacyjnych do WordPressa.
We wpisie przedstawiliśmy zaledwie kilka przykładów dużych firm które bezpośrednio lub pośrednio wykorzystują WordPressa. W większości przypadków nie są to jednak standardowe wdrożenia wykorzystujące gotowe motywy czy darmowe wtyczki, ale bardziej zaawansowane strony wykorzystujące rozwiązania customowe – tworzone na potrzeby danego serwisu.
Deweloperzy chcąc usprawnić działanie stron na WordPressie tworzą coraz ciekawsze i wydajniejsze rozwiązania. Jednym z takich rozwiązań jest wykorzystanie WordPressa jako klasyczny system zarządzania treścią ale bez obsługi widoków – front strony pobiera dynamicznie dane wykorzystując REST API i całe wyświetlanie obsługiwane jest np. przez Vue, czy React.
Następny wpis