Poprzedni wpis
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o budowie witryny internetowej
Pierwsza oficjalna strona WWW, która ujrzała światło dzienne w 1991 roku należała do szwajcarskiego ośrodka naukowo-badawczego CERN. Od tego czasu minęło niemal 30 lat a sposób myślenia o projektowaniu witryn internetowych uległ radykalnym zmianom. Od niemal gazetowego wyglądu witryny stała się ona potężnym narzędziem, inteligentnym i zautomatyzowanym. Za pomocą witryny poprzez odpowiednie skrypty możemy wysyłać maile lub pozyskiwać informacje o jej użytkownikach bez wykonywania żadnej akcji. Współczesne witryny same niemal sprzedają. Jak powinna być zbudowana nowoczesna witryna, aby rozwijała działalność swoich właścicieli?
Jeszcze kilak lat temu każda strona prezentowała się niemal identycznie: mnogość jaskrawych kolorów, przesycenie grafiką nie koniecznie dobrej jakości, animację działające w technologii flash. Każda nowinka techniczna, która wprowadzał dynamikę na stronie miała przyciągnąć uwagę klienta. Strona taka dawała nierzadko poczucie chaosu. Obecnie stosuje się kolorystykę wykorzystującą jeden kolor przewodni i uzupełnia bielą, czernią i szarością. Wiadomo, że zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów, ale zdjęcie to musi być przede wszystkim dobrej jakości i w odpowiednim formacie. Istnieje wiele portali, z których można pobrać zdjęcia za darmo. Jednakże jest to jednak praktyka, która nie buduje zaufania klienta względem firmy. Zdjęcia stockowe wyglądają sztucznie i nieraz powielają się na różnych witrynach internetowych. Aby witryna byłą spójna i godna zaufania wiele firm stawia na usługi profesjonalnego fotografa i jak najbardziej zindywidualizowane zdjęcia. Nowoczesne witryny coraz częściej stawiają na prezentacje video, które w badaniach wykazują najmniejszy współczynnik konwersji.
Dostosowanie witryn internetowych do wszystkich dostępnych rozdzielczościach jest już raczej normą stosowaną od 2015 roku. Każda z szanujących się agencji internetowych posiada w swojej standardowej ofercie projektowanie stron RWD. Obecnie odchodzi się od zasady projektowania stron najpierw dla urządzeń desktopowych. Zaczyna panować przekonanie, że urządzenia mobilne o małej rozdzielczość dominują w życiu człowieka, a zatem użytkownika internetu – badania wskazują, że już w 2017 roku ponad 60% ruchu sieciowego w Polsce wygenerowały urządzenia mobilne.
Zasada mobile first jest niezwykle wydajna, ponieważ nie musimy już zastanawiać się, co wyrzucić z projektu w wersji desktopowej, aby wyświetlał się dobrze na małych rozdzielczościach. Projekty dla wersji desktopowych często zawierały technologie i funkcjonalności, które nijak nie dały się przenieść na wersje mobilne – należało go wtedy „obciąć”, przez co tracił na wartości i użyteczności. Nowoczesna witryna budowana jest od początku na urządzenia mobilne, dzięki temu projekt działa poprawnie na małych jak i dużych rozdzielczościach. Responsywne strony internetowe stają się więc priorytetem kreującym trendy. Należy również pamiętać o niskiej wydajności urządzeń mobilnych – wymusza to na twórcach stron poprawną optymalizację.
Nawet bardzo estetyczna i responsywna strona wymaga optymalizacji pod kątem jej struktury i treści. Nie wystarczy bowiem, aby ładnie wyglądała i dobrze wyświetlała się na wszystkich rozdzielczościach. Nowoczesna strona www powinna bazować na jak najlepszych relacjach z klientami, w końcu ma służyć rozwojowi czyjegoś biznesu. Twórcy wyszukiwarek co raz publikują dobre praktyki budowania stron, tak by były przyjazne użytkownikowi. I tak strona, która rok czy dwa lata temu była szybka, mogłaby dziś zbyt długo się wczytywać i drażnić aniżeli zachęcać klienta do korzystania z jej usług. Dlatego też optymalizacja strony www to długotrwały proces, a nie jednorazowa czynność i służy ewolucji strony, tak by jak najlepiej spełniała swoje funkcję.
Nowoczesne strony internetowe to takie, które są szybkie, zawierają dobrze powiązaną wartościową treść, nie są przeciążona grafiką, posiadają przejrzysty kod i spełniają wszystkie zasady dobrych praktyk dla webmasterów. Nadmiar grafiki, korzystanie z gotowego szablonu, kopiowanie treści z innych stron lub umieszczanie ich w niewebowych formatach (np. pdf) to tylko niektóre błędy, które wpływają na poważne problemy w funkcjonowaniu strony oraz zagrażają jej bezpieczeństwu.
Nowoczesna strona internetowa, estetyczna, funkcjonalna i odpowiednio zoptymalizowana to nie lada wyzwanie dla webmasterów. Jednakże dobre praktyki jej budowania, wartościowa treść oraz atrakcyjny design to elementy, które z pewnością zaprocentują w rozwoju naszej witryny, a więc w rozwoju naszego biznesu.