Tworzenie stron internetowych – na co zwrócić uwagę

Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej strony internetowej. Profesjonalnie przygotowana strona internetowa – bez względu na to czy pełni funkcję informacyjną, firmową lub prywatną – powinna mieć atrakcyjny wygląd, być intuicyjna w obsłudze, szybka w działaniu, właściwie zabezpieczona i bezawaryjna! Posiadacz liczy bowiem na to, że jego strona w niedługim czasie zdobędzie wysoką pozycję w wyszukiwarce Google (tzw. pozycjonowanie). Jeżeli zamierzacie zlecić specjalistom założenie strony internetowej warto dowiedzieć się kilku istotnych rzeczy.

Przede wszystkim:

  • jakie są koszty założenia i utrzymania strony internetowej?
  • jakie usługi należy wykupić?
  • co to jest domena i serwer hostingowy?
  • na jakim oprogramowaniu powinna działać strona?
  • co to jest CMS?
  • czy samodzielne zmienianie treści jest skomplikowane?
  • jakie mechanizmy i elementy posiada współczesna strona www?
  • jakie pytania zadać w celu ustalenia, czy firma tworząca strony jest profesjonalna?
  • co trzeba dostarczyć wykonawcy strony?
  • jak wygląda konkretna oferta na założenie strony lub sklepu internetowego?

Cennik i terminy realizacji stron internetowych

Prywatna lub firmowa strona informacyjna z blogiem (czyli sekcją często dodawanych aktualności), jest wyceniona w zależności od mechanizmów w jakie zostanie wyposażona. Nowoczesna strona zawiera wszystkie niezbędne standardowe elementy (np. możliwość samodzielnej edycji treści i posiadanie statystyk odwiedzin) z pominięciem podnoszących cenę zbędnych dodatków.

Cena profesjonalnej firmowej strony internetowej powinna zamykać się w przedziale od 3.000 do 5.000 zł netto. Oczywiście na rynku można znaleźć znacznie tańsze oferty, ale należy pamiętać, że niższa cena może oznaczać pominięcie przez wykonawcę standardowych mechanizmów. W naszym artykule wyjaśniamy, dlaczego pozornie identyczne strony kosztują w jednej firmie np. 2 tysiące zł, a w innej dwukrotnie drożej.

Jeżeli wykonawca oferuje termin realizacji strony krótszy niż 21 dni, można obawiać się, że nie umieści wszystkich potrzebnych mechanizmów. Krótki termin realizacji może także oznaczać brak innych klientów w tejże firmie, co nie wróży sukcesu. W rzetelnej firmie wykonanie strony trwa zazwyczaj od 3 do 6 tygodni. Koszt jej utrzymania waha się od 250 do 400 zł rocznie.

Co to jest domena i hosting oraz co jest niezbędne do posiadania strony internetowej

Otwierając dowolną stronę internetową musimy wpisać do paska przeglądarki jej adres nazywany domeną. Domena składa się z wymyślonego przez użytkownika ciągu znaków, kropki i końcówki, która reprezentuje dany kraj (pl – Polska) lub jest uniwersalna (np. com, eu lub net). Mniej popularne są końcówki symbolizujące funkcje lub branże, np. gallery i shop. Końcówki domen nie różnią się pod względem technicznym i prawnym, ale dobrze jest używać końcówek odpowiednich dla języka strony. Po otworzeniu domeny ukazują się teksty, zdjęcia i pozostałe elementy. Treści te zostały załadowane z innego komputera (serwera hostingowego lub w skrócie hostingu), który przez całą dobę przesyła je do wszystkich internautów wchodzących na stronę.

Serwer hostingowy najlepiej wykupić u firmy, która stworzyła stroną. Można też wykupić serwer w firmie polecanej przez nią. Cena domeny i hostingu kosztuje średnio ok. 250 zł rocznie (zależnie od zastosowanej końcówki domeny).

Nowoczesne strony internetowe umożliwiają właścicielom zmianę treści i rozszerzanie funkcji strony bez znajomości programowania. Wystarczy zalogować się w panelu administracyjnym i kliknąć właściwe klawisze. Profesjonalne strony automatycznie dostosowują dodaną treść do wyświetlania na urządzeniach przenośnych i wspierają pozycjonowanie. Systemy umożliwiające łatwe zarządzanie stronami to Systemy Zarządzania Treścią (z angielskiego CMS; content management systems). Najbardziej rozpowszechnionym na świecie systemem CMS jest WordPress i na nim powinno tworzyć się wszystkie witryny.

Niezbędne mechanizmy na stronach internetowych

Profesjonalna strona musi wyświetlać się na urządzeniach przenośnych oraz zawierać mapę dojazdu i formularz kontaktowy. Inne niezbędne elementy to:

  • automatyczne wspomaganie pozycjonowania, czyli zdobywania wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania Google
  • system statystyk odwiedzin Google Analytics (wskaźnik ilości osób, które odwiedzają Twoją stronę i działania marketingowe przynoszące dobre efekty)
  • dostęp do panelu zarządzania stroną w wyszukiwarce Google – dzięki odpowiedniemu podłączeniu witryny, firma Google automatycznie dostaje informacje o zmianie treści na Twojej stronie
  • dostosowanie do wymogów ustawy o prawie telekomunikacyjnym, czyli zamieszczenie informacji o używaniu przez stronę obowiązkowego mechanizmu tzw. ciasteczek, o czym wykonawcy często nawet nie wspominają
  • instrukcja obsługi strony
  • integracja z serwisami społecznościowymi polegająca na umieszczeniu przycisku „Lubię to” lub ustawieniu witryny w taki sposób, by np. Facebook pobierał odpowiedni tytuł, opis i zdjęcie reprezentujące każdą podstronę serwisu
  • mechanizmy automatycznie przyspieszające ładowanie strony – w ciągu trzech sekund ładują stronę, która bez nich wczytuje się ok. 30 sekund.
  • zaawansowane zabezpieczenia przed włamaniami automatycznych systemów, poszukujących nieaktualnego oprogramowania.
  • automatyczne tworzenie kopii zapasowych na wypadek awarii

Wyżej wymienione mechanizmy są konieczne,ale nie zawsze znane użytkownikom. Z tego powodu firmy często pomijają je w celu obniżenia ceny do 3 – 4 tysięcy zł.

Pytania, na które powinien odpowiedzieć potencjalny wykonawca strony internetowej:

  • Czy domenę kupuje potencjalny wykonawca strony czy nabywca? (jeśli wykonawca zaproponuje wykup tych usług, zrezygnuj!)
  • Na jakim systemie CMS będzie działać strona? (jedyna poprawna odpowiedź to WordPress)
  • Czy strona będzie dostosowana do wyświetlania na telefonach i tabletach?
  • Czy strona będzie miała mechanizmy wspomagające pozycjonowanie i w jaki sposób będę one działać?
  • Czy strona będzie miała statystyki odwiedzin Google Analytics i podłączoną usługę Google Search Console (czyli panel służący do komunikacji między witryną i firmą Google?)
  • Czy strona będzie miała prawnie wymaganą informację o używaniu ciasteczek i szerszy opis zawarty w polityce prywatności?
  • Czy dostanę instrukcję obsługi do strony?
  • Czy strona będzie zintegrowana z serwisami społecznościowymi w celu ustawienia tytułu, opisu i zdjęcia dla każdej podstrony i czy będzie można wyświetlać je na Facebooku?
  • Czy na stronie zostaną włączone mechanizmy przyspieszające ładowanie?
  • Czy strona będzie zabezpieczona przed włamaniami przy pomocy dodatków zabezpieczających, a jeśli tak, to jakich?
  • Czy będą ustawione prawa dostępu do plików i folderów CHMOD i wprowadzone zabezpieczenia przed atakami SQL Injection? (nie musisz znać sposobu działania tych mechanizmów, chcemy tylko sprawdzić, czy wykonawca zna kwestie zabezpieczeń)
  • Czy w przypadku awarii będą systematycznie tworzone automatyczne kopie zapasowe?
  • Jaki jest całkowity koszt witryny i czy wszystkie wyżej wymienione elementy są wliczone w cenę stworzenia strony?
  • Jaki jest czas realizacji strony?
  • Na wszystkie te pytania powinniśmy uzyskać pozytywną odpowiedź. Jeśli jest inaczej, należy zrezygnować z usług wykonawcy, który nie realizuje standardowego zakresu współczesnych stron internetowych.
  • Jakie materiały należy wysłać wykonawcy strony internetowej?

Przyszły posiadacz strony internetowej powinien samodzielnie (lub z pomocą profesjonalnego wykonawcy) przygotować wszystkie teksty i działy, jakie będą znajdowały się na stronie. Tworzenie stron internetowych w kilku językach podnosi cenę realizacji o ok. 30% przy każdym kolejnym języku. We własnym zakresie należy przygotować tłumaczenia tekstów na każdy język obcy. Do wykonawcy powinny także dotrzeć zdjęcia w podanych przez niego rozmiarach. Wykonawca powinien poinformować nas, skąd legalnie pobrać darmowe zdjęcia na stronę lub gdzie je zakupić. Treści na stronę trzeba przygotować tuż po zawarciu umowy, ponieważ ich skompletowanie zajmie co najmniej tydzień. Ponadto musimy dostarczyć wykonawcy nazwę użytkownika i hasła do naszego konta w firmie hostingowej, gdzie zakupiliśmy domenę i hosting.

One comment on “Tworzenie stron internetowych – na co zwrócić uwagę

  • Ciekawy blog, zawierajacy duzo przydatnych informacji a napisany przystepnym, szczegolnie dla poczatkujacych marketingowcow
    jezykiem. Chetnie bede tu zagladac.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>