Proces pozycjonowania strony www w sieci jest zawsze złożony i to niezależnie od branży, której pozycjonowana domena dotyczy. Wymagane są w nim nie tylko precyzyjne analizy i opracowania strategii, ale również uruchomienie procesu wdrożeniowego dla całej gamy zmian, które mają dostosować witrynę pod wytyczne wyszukiwarki internetowej. Optymalizacja strony jest właśnie procesem planowania i wprowadzania odpowiednich modyfikacji strony internetowej.
Niezbędny jest w tym celu pozyskany (wynajęty) indywidualny [b]opiekun SEO[/b], który dogłębnie przeanalizuje i sprawdzi zadaną stronę internetową. Taki opiekun umie wykorzystywać do tego narzędzia zarówno ogólnodostępne, jak i dedykowane. Sporządzone przez niego raporty i analizy staja się bardzo przydatne do dalszej pracy, chociaż i tak kluczowym czynnikiem zapewniającym udaną optymalizację strony www pozostaje wiedza i doświadczenie specjalisty SEO.
Może się wydawać, że linki prowadzące do domeny nie są bezpośrednio powiązane z planowanymi zmianami optymalizacyjnymi w serwisie. Analiza profilu linkowego pozwala jednak opiekunowi SEO na sprawniejsze ułożenie dalszej strategii, w której na czoło wysuwa się zaplanowanie prac optymalizacyjnych.
Rozpracowanie linków posłuży m.in. do dobrania odpowiednich podstron do optymalizacji, zaplanowania odpowiedniego nasycenia albo dodania nowych treści, a także uzupełnienia albo dostosowywania profilu linkowego pozycjonowanej domeny.
Optymalizowanie stron internetowych nie jest pracą zbiorczą, ale zarówno pozycjonowanie, jak i optymalizowanie każdej domeny musi być przeprowadzane indywidualnie. Nie znaczy to jednak, że nie ma w tym aspekcie elementów priorytetowych i wspólnych dla wszystkich stron, zależnych od technologii wykonania danej strony albo od wybranego do jej tworzenia systemu CMS. To bardzo istotne, ponieważ [b]optymalizacja strony opartej na WordPressie[/b] będzie przeprowadzane odmiennie od optymalizacji strony wykonanej na Joomli.
Podobnie, jak w wypadku zróżnicowanych branż klientów agencji SEO, tak inne jest planowanie oraz wykonywanie prac optymalizacyjnych na platformie sklepowej, a inaczej podchodzi się do prostej strony, na której nie ma systemu zarządzania treścią. Możliwości danego systemu CMS jest w stanie wykorzystać wyłącznie doświadczony specjalista SEO.
Optymalizacja jest kluczowym elementem skutecznego pozycjonowania strony www w przeglądarce Google, a z kolej jej najważniejszą składową jest korekta, czyli nasycenie istniejących albo dodanie nowych odpowiednio przygotowanych treści. Za priorytet wszystkich prac związanych z optymalizacją uważać należy zawsze odpowiednie ich przygotowanie wraz ze wdrożeniem.
Opiekun SEO w ramach działań contentmarketingowych zweryfikuje ewentualne duplikaty zewnętrzne oraz wewnętrzne i znajdzie najwydajniejszą metodę ich wyeliminowania. Zaproponuje również zmodyfikowanie samych tekstów na tyle, aby ich zawartość odpowiadała opracowywanej strategii wzrostu pozycji w Google pozycjonowanej strony.
Optymalizowanie treści na stronie może polegać na wzbogaceniu ich o fotografie i grafiki, a także tabele oraz odnośniki do innych stron domeny. Muszą zostać przystosowane do aktualnych potrzeb użytkowników.
Aby właściwie zindeksować pozycjonowaną stronę, trzeba prawidłowo zoptymalizować [b]adresy URL[/b] oraz [b]linkowanie wewnętrzne[/b]. Ani roboty wyszukiwarki, ani użytkownicy nie mogą napotykać problemów w odnalezieniu na stronie wartościowych treści, czy poszukiwanych informacji.
[b]Opiekun SEO[/b] ma tutaj za zadanie weryfikację linkowania wewnątrz serwisu, naprawę niedziałających podstron, zwracanych nagłówków HTTP czy mechanizmu wildcard. Sprawdzi również, czy w kodzie źródłowym nie występują ograniczenia dla indeksacji podstron i czy istotne z nich są odblokowane.
Funkcja nagłówka na stronie internetowej jest analogiczna do występującej w prasie, czyli wskazuje tematykę danej podstrony. Prawidłowe użycie nagłówka powoduje sprawne odszukanie przez roboty Google odpowiedniej treści. Analiza opiekuna SEO ma za zadanie zweryfikować sposób wykorzystania oraz zoptymalizować nagłówki pod kątem wybranych fraz, a także linkowania wewnętrznego.
Meta-tagi to – meta title oraz meta description, a więc tytuł i opis danego adresu. Po wyszukaniu są wyświetlane w wyszukiwarce nad oraz pod danym adresem URL. Informują o tematyce danej podstrony na wyszukanej stronie wyszukiwarki oraz umożliwiają wybór użytkownikowi odnośnie do kliknięcia któregoś z obecnych tam linków.
Opisanie tytułów (titles) oraz opisów (descriptions) jest zatem bardzo ważne dla prawidłowej optymalizacji, gdyż po pierwsze muszą odpowiadać potrzebom procesu pozycjonowania, a po drugie mają zachęcać internautów do wyboru właśnie tej konkretnej optymalizowanej strony.
Z punktu widzenia klienta zlecającego [b]pozycjonowanie swojej domeny[/b] widoczna będzie optymalizacja treści nagłówków czy linkowania wewnętrznego. Praca nad dokładnym dostosowaniem strony do wytycznych przeglądarki Google polega jednak nie tylko na tym. Trzeba jeszcze wdrożyć wiele zmian całkowicie dla klienta i użytkowników niewidocznych. Jest to m.in. wdrożenie danych strukturalnych, czy zoptymalizowanie znaczników alt i nagłówków HTTP. Ponadto koniecznie musi być zweryfikowana prędkość ładowania serwisu, ewentualne istniejące szkodliwe oprogramowania, czy nałożone w przeszłości na domenę kary.
Przeprowadzenie odpowiedniej konfiguracji w narzędziu Google Search Console wraz z instalacją raportów Google Analytics zamykają pierwsze prace nad optymalizacją w ramach pozycjonowanej witryny. Te zewnętrzne narzędzia pozwalają na proste, a przy tym szybkie monitorowanie całego procesu pozycjonowania. Dodatkowo za pomocą tych narzędzi można na bieżąco ocenić, czy przyjęta strategia jest słuszna, czy wymagana jest korekta. W tych samych narzędziach zaobserwujemy również ewentualne pojawienie się niepokojących sygnałów dotyczących witryny, np.: gwałtownego spadku ruchu na stronie albo jej zainfekowanie złośliwym oprogramowaniem.
Proces optymalizacji to żmudna analiza oraz korygowanie dużej liczby elementów, m.in. treści oraz fragmentów kodu. Skuteczne, a przy tym bezpieczne pozycjonowanie opiera się jednakże właśnie na stałym podglądzie-optymalizacji strony oraz na wartościowym link-buildingu. Dlatego podczas pozycjonowania nie da się pominąć procesu optymalizacji witryny i to od tego procesu zaczyna się współpraca opiekuna SEO z klientem.
Należy przy tym zawsze mieć na uwadze, że każda domena, sklep czy firma usługowa jest inna i mogą występować różnice w podejściu do optymalizacji. Pomimo faktu, iż systemy CMS, konstrukcja, a nawet wygląd stron mogą być do siebie podobne, to proces optymalizacji zawsze musi być planowany, a także przeprowadzony indywidualnie.
W odniesieniu do pozycjonowania optymalizacja jest procesem ciągłym. Oznacza to, że w okresie po podjęciu się optymalizacji przez specjalistę SEO, to razem ze zmianą wyglądu strony, asortymentu danej działalności czy zmianami pozycji w wynikach Google, muszą być podejmowane kolejne działania mające na celu dostosowanie witryny do danych warunków w przeglądarce.
Początek pozycjonowania jest oczywiście najważniejszy, gdyż to wówczas wdrażane są zmiany o najszerszym zakresie i intensywności. Jednakże w dalszych etapach pozycjonowana strony modyfikacje są wprowadzane również, najczęściej na bieżąco i zgodnie z potrzebami optymalizacji.
Takie zachowanie jest o tyle konieczne, że w sieci ciągle dochodzi do zmiany trendów, a także zmiany algorytmów wyszukiwarki, a co niesie za sobą potrzebę stałego monitoringu, a więc i optymalizowania witryny. Gdy na pozycjonowanej stronie klienta wystąpi poważny błąd krytyczny, np. zostanie zawirusowana lub nagle zniknie strona, czy przestanie działać hosting – opiekun SEO musi natychmiast poinformować o tym fakcie klienta i podjąć działania naprawcze.
Ciągłość funkcjonowania serwisu optymalizacyjnego wraz ze wdrożonymi elementami i monitoringiem są gwarancją utrzymania stabilności uzyskanych pozycji w wyszukiwarce oraz możliwością planowania długofalowych prac pozycjonerskich.
[b]Specjaliści SEO[/b] używają w procesach optymalizacji ogólnodostępnych aplikacji np. Search Console. Wykorzystywane są również komercyjne programy w rodzaju Senuto, Ahrefs, MajesticSEO, czy SEMStorm. Jednakże najlepsi i najbardziej doświadczeni specjaliści SEO korzystają najczęściej i najchętniej z autorskich narzędzi i aplikacji.
Do przeprowadzenia optymalizacji potrzebne jest przede wszystkim znalezienie odpowiedniej firmy SEO, a najczęściej wybieranym modelem współpracy jest powierzenie optymalizacji opiekunom SEO.
Oczywiście niezbędne jest w tym wypadku dostarczenie danych dostępowych do serwera FTP oraz w wypadku strony opartej na zarządzaniu treścią, także do panelu CMS. Dane dostępowe przekazywane są po to, aby umożliwić edycję i zapisywanie zmian w plikach, nie oznacza to jednak, że podane ustawienia nie zostaną zapisane na kopiach zapasowych. Rzetelna firma zrobi to przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian na stronie. Na wypadek jedynie audytu, a rezygnacji z optymalizacji przeprowadzanej przez firmę i podjęcia decyzji o samodzielnej realizacji zmian optymalizacyjnych klient firmy otrzymuje dokument ze specyfikacją. Znajdą się na niej wytyczne i sugestie odnośnie do elementów na stronie, które powinny zostać zoptymalizowane albo w ogóle zmienione.
Pierwsze efekty zmian optymalizacyjnych widoczne stają się po okresie ok. 2-4 miesięcach od dnia rozpoczęcia pracy przez agencję SEO. Oczywiście okres tym jest dłuższy, im większa jest domena, więcej kluczowych fraz, od indywidualnego zapotrzebowania klienta etc.
Nie ma jednego sposobu na optymalizacje ani sposobu idealnego. Tym bardziej że pośród ekspertów SEO trwają ciągłe spory odnośnie do wielu elementów na stronach, które według jednych powinny być optymalizowane, a według drugich jest to zbędne. Zarówno algorytmy samej wyszukiwarki Google, trendy, jak i standardy często zmieniają się z dnia na dzień i tylko wiedza, doświadczenie i elastyczność wykwalifikowanych specjalistów SEO sprawiają, że mogą się oni poruszać się w tym świecie w miarę sprawnie.