Poprzedni wpis
Woocommerce jest aktualnie najpopularniejszym systemem sklepowym w Polsce i na całym świecie. Z czego bierze się jego popularność? W czym jest lepszy od konkurencyjnych systemów?
Zanim omówimy koszty stworzenia sklepu internetowego, porównajmy koszty utrzymania samej platformy sprzedażowej.
Woocommerce jest oprogramowaniem w pełni darmowym – to zdanie jest tzw. półprawdą. Z jednej strony instalacja Woo, rozbudowywanie i sprzedawanie za jego pośrednictwem nic nie kosztują, z drugiej strony musimy posiadać własny serwer. Przeciwieństwem takiego rozwiązania są np. Shoper, Shopify. W przypadku takich systemów płacimy miesięczny abonament za „dzierżawę” systemu sklepowego, którego pliki leżą na serwerach dostawcy oprogramowania, my jedynie możemy wybrać szatę graficzną, kilka opcji sprzedażowych i podstawowe moduły. Zaletą takiego rozwiązania jest zdecydowanie czas – sklep gotowy do sprzedaży możemy uruchomić nawet w jeden dzień.
Takie systemy charakteryzuje zamknięte środowisko – możemy używać tylko modułów dostarczanych przez dostawcę oprogramowania. Jeśli chcemy mieć na swojej stronie jakieś nietypowe rozwiązanie, będziemy musieli z niego zrezygnować. Drugą znaczącą wadą jest wydajność sklepu – przy większej liczbie produktów czy klientów, mogą pojawić się problemy z szybkością działania.
System Woocommerce jest bezpłatnym dodatkiem do platformy CMS – WordPress, który również jest darmowy. Jakie są zatem koszty utrzymania sklepu na Woo? Jedyną zgodną z prawdą odpowiedzią na pytanie jest popularne już stwierdzenie: „To zależy…”.
Zakładając sklep, który będzie sprzedawał do kilkuset produktów a miesięczna liczba zamówień jest mniejsza niż kilkaset, możemy zdecydować się na serwer współdzielony, którego koszty zaczynają się od 200 zł rocznie. To niezbyt dużo, prawda?
Często można spotkać się z opinią o dużych kosztach serwerów niezbędnych do płynnego funkcjonowania Woocommerca. Jest to mit. Wdrażaliśmy kilka sklepów hostowanych na najniższym pakiecie Zenboxa (aktualna cena 240zł rocznie) i nie mieliśmy żadnych problemów, sklepy działają płynnie i bez żadnych problemów. Te pojawić się mogą przy dość dużym i rozbudowanym asortymencie oraz przy bardzo dużym ruchu.
Wprowadzając na sklep np. 10 000 produktów z różnymi atrybutami i wariantami, oraz licząc na duży ruch może być niezbędny nieco mocniejszy serwer, który będzie w stanie obsłużyć ciężkie zapytania do bazy danych lub wykonać bardziej skomplikowane obliczenia. Nie jest to jednak koszt będący barierą dla rozwijających się sklepów, cena mocniejszych hostingów zaczyna się od 600zł rocznie a przejście na wyższy pakiet hostingowy przebiega zazwyczaj nieinwazyjnie – nie ma przerwy w działaniu sklepu.
Z naszego doświadczenia wynika że dopiero przy bardzo dużym ruchu jest potrzeba przejścia na serwer dedykowany, jednak w takim wypadku możemy przyjąć że sklep już sporo zarabia i wydatek rzędu kilkuset złotych miesięcznie nie powinien stanowić dużego obciążenia.
Największym jednorazowym kosztem posiadania sklepu na Woocommercie jest zbudowanie go i wykupienie licencji do niezbędnych integracji np. integracja z apaczką czy PayU. Jeśli chcemy aby nasz sklep poza sprzedażą produktów miał np. zautomatyzowane zaciąganie stanów magazynowych, integrację cen z hurtowniami czy system zarządzania paczkami, musimy to zadanie zlecić programistom lub wykorzystać gotowe już rozwiązania, którymi są wtyczki.
Sam wygląd sklepu również daje nam możliwość wybrania opcji płatnych lub darmowych. Dostawca Woocommerca udostępnia darmowy motyw – Storefront, który w aktualnym wydaniu jest minimalistyczny i estetyczny, posiada przejrzyste szablony emaili, czytelny koszyk i panel klienta oraz przyjazną dla użytkownika kartę produktu.
Alternatywą dla darmowych motywów są motywy płatne. Tu wybór jest ogromny – kilka tysięcy motywów specjalistycznych i ogólnych, przygotowanych do sprzedaży telefonów, samochodów, lalek, książek itd. oraz uniwersalnych. Część motywów zawiera w sobie licencje na płatne wtyczki, dzięki czemu w cenie np. 50 dolarów będziemy mieli motyw + wtyczki o łącznej wartości 200 dolarów. Dość kusząca propozycja, prawda?
Niestety ponownie zdania są podzielone. Mając sklep z niewielkim asortymentem i niewielkim ruchem wtyczki w ilości nawet do 20 nie będą stanowiły wielkiego utrudnienia. Będą jednak potencjalnym zagrożeniem dla naszego sklepu – nieaktualizowane, dziurawe wtyczki często stają się prostym wejściem do wnętrza naszego sklepu dla hakerów.
Najbezpieczniejszym i jednocześnie najbardziej wydajnym rozwiązaniem są dedykowane wdrożenia. Programista znający dokładnie działanie Woocommerca będzie wiedział jak odpowiednio zabezpieczyć kod i jak uczynić go najwydajniejszym. Ponadto możemy wdrażać wygląd dokładnie taki jaki nam się podoba a nie ograniczać się tylko do predefinowanych wyglądów. Ile to kosztuje? Ceny roboczogodziny programistów są mocno zróżnicowane i nie ma uniwersalnego cennika. Proste wdrożenie funkcjonalności newslettera może kosztować kilkaset złotych, natomiast integracja Woocommerce z zewnętrznym API może dojść nawet do kilku, kilkunastu tysięcy złotych.
Jedną z większych zalet Woo – niską cenę – udało nam się już omówić. W porównaniu z ograniczonymi platformami abonamentowymi, Woocommerce wypada znacznie lepiej.
Dla małych i średnich sklepów ogromną zaletą jest duża ilość darmowych wtyczek. Jeśli bezpłatne wersje pluginów nie dają nam odpowiedniego rozwiązania, istnieją też płatne wersje – posiadają znacznie większe możliwości.
Otwarty kod – część programistów postrzega tę cechę jako wadę i potencjalne zagrożenie włamaniem. Naszym zdaniem otwartość kodu daje nieograniczone możliwości modyfikacji Woocommerca, a odpowiednie zabezpieczenie sklepu i regularne aktualizacje ustrzegą nas od wszelkiego rodzaju niebezpieczeństw.
Duże możliwości personalizacji – Woocommerce jest dodatkiem do najpopularniejszego CMS na rynku – WordPress. Dzięki temu mamy duże możliwości edycji sklepu, bez żadnej wiedzy programistycznej. W prosty sposób możemy dodawać nowe podstrony, wpisy, galerie czy produkty.
Wiele typów produktów – za pomocą Woocommerca możemy sprzedawać nie tylko produkty fizyczne, ale również wirtualne – usługi, kursy, filmy czy zdjęcia.
Poza powyższymi zaletami warto wspomnieć również o czymś mniej wymiernym – duża i pomocna społeczność. Szukając pomocy z Woocommerce na grupach Facebookowych rzadko zdarza się aby ktoś czekał dłużej niż 15 minut na odpowiedź czy poradę.
Ponadto WordPress wraz z Woocommercem jest bardzo polecany przez specjalistów zajmujących się SEO i pozycjonowaniem stron i sklepów.
Wyżej wymienione zalety przyczyniły się do popularności Woocommerca – aktualne dane wskazują na jego mocną dominację nad rywalami w ecommerce. Ponad 28% wszystkich sklepów internetowych działa na Woocommercie, drugie miejsce (20%) zajmuje Shopify, trzecie (9%) Magento.
Natomiast 60,4% wszystkich stron w internecie, które korzystają z CMSa opartych jest o WordPressa. Są to różnego typu strony, blogi, porównywarki, poradniki, strony z wideo, sklepy, strony z tutorialami itp.
Poprzedni wpis
Następny wpis